Урок музичного мистецтва
3 клас
Тема: Розвиток музики (тембровий розвиток). С.Прокоф'єв, симфонічна казка "Петрик і Вовк". Повторення пісні "Грицю, Грицю, до роботи".
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
Виконаємо разом поспівку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Музика
– мистецтво, що розвивається перед слухачем у русі, поступово, крок за кроком,
звук за звуком. Тому не існує музики без
розвитку, навіть коли вона прагне зобразити спокій і
нерухомість. На минулих уроках ми
дізнались з вами, що музика може розвиватись за допомогою темпу та динаміки.
- Пригадаймо, що таке темп? (Швидкість, з якою виконується музичний твір, називається темпом).
- Пригадаймо, що таке темп? (Швидкість, з якою виконується музичний твір, називається темпом).
- А що таке динаміка?( Сила звучності в
музиці).
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
На сьогоднішньому уроці ми
продовжимо вивчати тему «Розвиток музики», спробуємо дізнатися, як за допомогою
тембру відбувається розвиток музики.
ІV. Засвоєння нових знань Сприймання музики
Зараз
ми послухаємо чудову симфонічну казку «Петрик і Вовк» Сергія Прокоф’єва.
Сергій Прокоф’єв - відомий російський композитор. Ним створено багато музичних творів – опер,
балетів, кантат, симфоній, концертів.
Багато музичних творів композитор
написав для дітей. Це пісні, фортепіанні
п’єси а також симфонічна казка «Петрик і Вовк». С. Прокоф’єв автор не тільки
музики, але й тексту цієї казки. Вона написана для симфонічного оркестру і
читця, який розповідає казку, пояснює слухачам зміст музичного твору.
У ньому йдеться про те, як
відважний хлопчик Петрик за допомогою маленької пташки спіймав страшного вовка.
Герої казки: Петрик, його Дідусь, Пташка,
Кішка, Качка, Вовк, Мисливці. Кожна дійова особа має свою музичну тему(
мелодію).
Цією казкою композитор намагався
не тільки розважити дітей, але й познайомити з інструментами симфонічного
оркестру, навчити впізнавати їхнє звучання.
Кожен інструмент, як і голос
людини, має своє особливе забарвлення ,
тобто – тембр.
Для характеристики персонажів
казки композитор вдало використав звучання різних інструментів. Кожна дійова
особа має не тільки свою тему (мелодію), але й свій тембр звучання, оскільки
тему кожного персонажа виконує один і той самий інструмент або група інструментів.
Прослухайте, як за допомогою тембрів
різних музичних інструментів композитор передав «розмову» персонажів –
Петрика, Пташки, Качки, Кицьки, Дідуся, Вовка, Мисливців.
- Який характер теми, яка
характеризує головного героя Петрика?( Петрика характеризує світла, весела,
бадьора, завзята енергійна тема, яку співуче, легко, грайливо й неголосно
виконує струнна скрипкова група інструментів).
- Як звучить тема Пташки? ( Тема
Пташки звучить легко, високо, гостро).
- Який музичний інструмент виконує
тему Пташки? (Тему Пташки виконує дерев’яний духовий інструмент флейта).
- Тему Качки? (гобой)
-Тему Кицьки?(кларнет)
- Тему Дідуся?(фагот)
- Тему Вовка?(валторни)
-Тему Мисливців?(ударні)
V. Фізкультхвилинка .
Ритмо –
декламаційна вправа: Пропоную промовляти загадки кількома способами:
- із звичайною гучністю та пошепки;
- на одній висоті;
- із звичайною гучністю та пошепки;
- на одній висоті;
- піднімаючись голосом від низьких до високих звуків;
-опускаючись від високих до низьких ;
-опускаючись від високих до низьких ;
- промовляти загадки у швидкому темпі, у повільному темпі, промовляючи із
прискоренням, сповільненням, зупинками
тощо.
Не вогонь, а печеться. Що це? ( Кропива).
Не звір , не птиця, а носик – як спиця. Хто це?( Комар). Сам у церкві не буває, а других туди скликає. (Дзвін). Маленьке, легеньке, а через хату не перекинеш.(Пір’їна).
Не вогонь, а печеться. Що це? ( Кропива).
Не звір , не птиця, а носик – як спиця. Хто це?( Комар). Сам у церкві не буває, а других туди скликає. (Дзвін). Маленьке, легеньке, а через хату не перекинеш.(Пір’їна).
Виконаємо разом ще одну розспівку
https://www.youtube.com/watch?v=wY-mPaTEHa4
VII. Повторення вивченої пісні.
Українська народна пісня "Грицю, Грицю, до роботи ".
https://www.youtube.com/watch?v=xFtHhFLl554
Якого характеру пісня? (Пісня веселого, жартівливого характеру).
https://www.youtube.com/watch?v=xFtHhFLl554
Чи відбувався розвиток у пісні? (Розвиток пісні відбувався за допомогою темпу та динаміки).
Що стало поштовхом розвитку у творі? ( Поштовхом до розвитку послужив літературний текст).
Повторення вивченої пісні ( мелодії та тексту);
Художнє виконання пісні.
Що стало поштовхом розвитку у творі? ( Поштовхом до розвитку послужив літературний текст).
Повторення вивченої пісні ( мелодії та тексту);
Художнє виконання пісні.
Ми вже сьогодні говорили про те, що
кожний інструмент має своє
особливе забарвлення – тембр. Звучання музичного інструменту залежить
від того, в якому регістрі звучить кожний музичний інструмент. Флейта, сопілка,
скрипка – звучать у високому регістрі. Гобой, альт – у середньому, віолончель, туба – ці музичні інструменти
звучать у низькому регістрі .
Голоси людей теж поділяються за
тембрами - чоловічі, жіночі, дитячі .
Чоловічі - бас, баритон, тенор. Жіночі – сопрано, альт, контральто . Дитячі – дискант, альт .
VIIІ. Узагальнення та систематизація учнями нових знань.
Дидактична гра "Музичний магазин". Слухаємо музичні інструменти та відгадуємо, який звучить.
- Яку тему семестру ми з вами
вивчаємо?( Розвиток музики).
- Який музичний твір ми сьогодні
послухали?( Ми послухали симфонічну казку « Петрик і Вовк» російського
композитора С. Прокоф’єва).
- За допомогою яких засобів музичної
виразності відбувається розвиток у музиці? (Темпу, динаміки та тембру).
Коментарі
Дописати коментар